Superhrdinové ze školních lavic – žáci tvořili s pomocí umělé inteligence

Bře 19, 2025 | 2. stupeň aktuality, magazín

Umělá inteligence (AI) už dávno není jen záležitostí vědců a velkých firem. Postupně se stává součástí našeho každodenního života – pomáhá vyhledávat informace, překládat texty, tvořit obrázky, hudbu, nebo dokonce celé příběhy. A právě s možnostmi generativní umělé inteligence se seznámili žáci
8. a 9. ročníku v hodinách informatiky na základní škole.

V rámci projektu „Můj superhrdina“ dostali žáci za úkol vymyslet a představit svého vlastního superhrdinu pomocí různých nástrojů umělé inteligence. Každý superhrdina dostal nejen podobu na obrázku, ale také vlastní příběh a píseň, která ho charakterizovala. Vše žáci digitálně zpracovali do originálních plakátů.

Cílem projektu bylo naučit se pracovat s moderními technologiemi, správně zadávat pokyny (tzv. prompty) pro generátory obrázků, textu i hudby a zároveň rozvíjet kreativitu a kritické myšlení. Výsledkem byly nápadité a často velmi vtipné plakáty. Spolužáci a učitelé pak měli možnost si vytvořená díla prohlédnout a v rámci školní soutěže hlasovat pro svého favorita.

Soutěž byla rozdělena do dvou kategorií. Celkovým vítězem se stal žák 8. ročníku Milan Kavka se svým superhrdinou Hotdog dogem, který zaujal zejména originálním nápadem a povedenou vizuální stránkou.
Cenu učitelů získal žák 8. ročníku Jiří Pirožek, jehož superhrdina Internet Man se zaměřil na velmi aktuální téma – boj proti nadměrnému používání internetu a sociálních sítí.

Projekt sklidil velký úspěch nejen mezi žáky, ale i u pedagogů. Ukázal, že umělá inteligence může být skvělým pomocníkem ve výuce a zároveň inspirací k zamyšlení nad tématy, které mladou generaci opravdu zajímají.

Mgr. Kateřina Opršalová