Po předchozích zkušenostech s kurzy pro učitele v zahraničí jsme se rozhodli, že v rámci programu Erasmus+ budeme hledat příležitosti i pro žáky. Při psaní nového projektu jsme tak věnovali čas hledání takových partnerů, kteří sdílejí podobné myšlenky a chtějí dopřát svým žákům zážitky ze spolupráce s využitím cizího jazyka v praxi. V lednu se nám to podařilo a pak už dostaly věci rychlý spád.
Domluvili jsme se se školou z Venturina Terme, malého městečka v oblasti Toskánska (Livorno). Celá delegace, složená z 10 dětí (9 dívek a 1 chlapec) a 8 učitelek, dorazila v pondělí 26. května 2025 do školy a nejprve byli uvítáni vedením města a školy. Hned poté se žáci i učitelky seznamovali s budovami naší velké školy. Z naší školy bylo vybráno 14 žáků a také vedoucí této skupiny, které se podařilo vytvořit ve spolupráci s dalšími pedagogy ze školy, zajímavý program. Děti plnily po dobu vyučování různé úkoly s tematikou geografie a ekologie s využitím VR, počítačů a dalších pomůcek.
Po úvodním seznámení už nic nebránilo tomu, aby proběhly prezentace míst, odkud obě skupiny pocházejí. Odpoledne si na školním dvoře opékali všichni společně špekáčky a nezávazně se bavili. Druhý den byl pracovně velmi náročný, odpoledne navazovalo výletem do Mikulova a končilo navečer v muzeu Brána do Římské říše Mušov, kde všichni shlédli poutavý výklad i film o vojácích Marca Aurelia. Italové se divili, jak daleko kdysi dorazili jejich předci.
Po středeční školní práci byl pro děti připraven sportovní program, který o půl hodiny dřív ukončil déšť. Čtvrtek strávili žáci i pedagožky v Brně. Zde prošli důležité památky, nejvíc je zaujal Špilberk, protože zjistili, že i tady zanechali italští předchůdci svou stopu. V pátek nastalo shrnutí celotýdenní práce a to nejtěžší – loučení.
Delegaci dětí doplňovaly i učitelky, které přijely kvůli tzv. stínování. Navštívily MŠ v Pasohlávkách, přípravné třídy, třídy se žáky se SVP a třídy I. stupně. Při tom bedlivě sledovaly výukové metody, didaktiku a organizaci práce s dětmi. Po skončení konzultovaly své postřehy a ptaly se na rozdíly. Přijela i paní ředitelka, její zástupkyně a vedoucí administrativy, které zajímala organizační struktura školy, řízení ekonomických procesů a celková organizace vyučovacího procesu. Vedení obou škol mělo možnost porovnat italský a český vzdělávací systém, když k porozumění nestačila angličtina, mohli jsme si vyzkoušet, jak snadno dnes pomůže technika – překladač v mobilu, kam pouze namluvíte to, co chcete přeložit a vyberete příslušný jazyk. Jak snadné.
Všichni účastníci se shodli na tom, že celý týden byl obohacující pro obě strany. Žáci si vyzkoušeli použití angličtiny v reálných situacích, bez přípravy, občas se naučili i nějaká italská slova a hlavně získali nová přátelství.
Chceme velmi poděkovat všem, kteří se na zdárné realizaci programu podíleli, vymýšleli aktivity pro žáky, učitelkám, které vkládaly do svých hodin zeměpisná témata, a obzvlášť dvěma našim kolegyním, p. uč. Sabině Sliwiňské a p. uč. Gabriele Plechaté, které kromě angličtiny mluví italsky a byly velmi nápomocné při překladech, kdy angličtina nestačila.
Ing. Hana Konečná, ZŘŠ