V osmém ročníku jsme se rozhodli pojmout fyziku prakticky a zábavně. Zadání bylo jednoduché: vyrobit vlastní termosku a otestovat, jak různé materiály dokáží izolovat teplo.
Žáci pracovali ve skupinkách a jako základ jim posloužila obyčejná skleněná láhev. Každá skupina si zvolila vlastní kombinaci izolačních materiálů:
- jedna skupina sáhla po izotermické fólii z autolékárničky a skartovaném papíru,
- další skupina zvolila tři vrstvy alobalu a pomačkaný papír,
- třetí kombinovala alobal a bublinkovou fólii,
- čtvrtá obalila láhev alobalem a skartovaným papírem v igelitovém sáčku.
Výroba termosky zabrala jednu vyučovací hodinu. Následující hodinu jsme se přesunuli do přírodovědné učebny, kde jsme využili školní digitální měřicí systém Pasco. Pomocí teploměru jsme sledovali, jak rychle voda v jednotlivých termoskách chladne. Data z měření jsme zaznamenali a porovnávali.
Nejúspěšnější byla skupina, která zvolila jako izolační materiál izotermickou fólii a skartovaný papír. Voda v jejich termosce ztratila za daný čas pouze 7,1 °C. Naopak nejméně účinnou izolaci měla kombinace alobalu a skartovaného papíru v igelitovém sáčku, v tomto případě teplota vody klesla o 14 °C.
Žáci si během aktivity vyzkoušeli nejen práci s různými materiály, ale také měření pomocí moderní technologie, práci s daty a grafy i základy vědeckého postupu. Navíc si procvičili své praktické dovednosti. Výsledky zpracovali do prezentací, ve kterých shrnuli své postupy a zjištění.
Celou aktivitu si žáci velmi užili, fyzika najednou nebyla jen o vzorcích, ale o skutečném objevování a zkoumání světa kolem nás.
Mgr. Darina Nováková