V dnešní době, kdy svět kolem nás stále víc zrychlují moderní technologie, určitě mnohé rodiče tíží otázky: Jak poznat školní zralost a připravenost dítěte? Zvládne moje dítě nástup do školy? Dokáže si poradit s úkoly?
Na internetu i v odborné literatuře naleznete spousty rad a různých dotazníků, které vám pomohou. Naslouchejte svému dítěti, ale i učitelkám v mateřské škole. Usnadnit rozhodování vám může i tato tabulka z internetového portálu nakladatelství RAABE:
Desatero předškolního dítěte | Klíčové kompetence závislé na zrání organismu a na prostředí a učení | Základní pilíře vzdělání |
1. Praktická samostatnost (fyzický rozvoj a pohybová koordinace, sebeobsluha) | Odolnost proti zátěži | Učit se být samostatným spokojeným budoucím prvňáčkem |
2. Sociální informovanost (orientace v prostředí, v okolním světě i praktickém životě) | Rozlišování různých rolí a diferenciace chování, které je s nimi spojeno | Učit se žít společně v rodině, ve škole atd. |
3. Citová samostatnost (emoční stabilita, schopnost kontrolovat a řídit své chování) | Emoční stabilita | Učit se jednat jako opravdový budoucí školák |
4. Sociální samostatnost (soužití s vrstevníky, uplatnění se ve skupině vrstevníků, komunikace, spolupráce) | Respektování běžných norem chování i hodnotového systému | Učit se žít společně podle stanovených pravidel |
5. Výslovnost, gramatická správnost řeči, slovní zásoba, bezproblémová komunikace | Úroveň verbální komunikace | Učit se být rovnocenným partnerem v komunikaci |
6. Lateralita ruky, koordinace ruky a oka, držení tužky | Lateralizace ruky, motorická a senzomotorická koordinace a manuální zručnost | Učit se být zručným a šikovným školákem |
7. Diferencované vnímání (sluchová a zraková analýza a syntéza) | Sluchová a vizuální diferenciace | Učit se poznávat svět kolem sebe |
8. Logické a myšlenkové operace (porovnávání, třídění, řazení, číselné představy, řešení problémů) | Myšlení na úrovni konkrétních logických operací | Učit se poznávat a o věcech kolem sebe přemýšlet |
9. Záměrná pozornost, úmyslná paměť pro učení | Kvalitnější záměrná koncentrace pozornosti | Učit se poznávat a chtít se učit |
10. Pracovní chování, soustředěná pracovní (učební) činnost, záměrné učení | Autoregulace založená na vůli a spojená s vědomím povinnosti | Učit se jednat jako žák, který rozlišuje hru, učení a práci |
Zdroj: https://www.raabe.cz/magazin/kdy-je-dite-zrale-na-vstup-do-skoly
Na uvedeném odkazu najdete podrobnější informace. Pokud chcete sami vyzkoušet své děti, můžete využít různé pracovní listy, časopisy, knihy a spoustu her, které s dětmi lze doma hrát. I obyčejné pexeso, Člověče nezlob se, karetní hry apod. vám o dítěti prozradí, jestli umí prohrávat, jak dokáže mluvit, soustředit se a užívat si společné chvíle s rodinou či kamarády.
Dalším jednoduchým prostředkem jsou omalovánky, kreslení a malování geometrických tvarů, skládání kostek nebo jednoduchých puzzle. Nezapomínejte na stříhání, navlékání korálků na šňůrky, či rozpoznávání základních geometrických tvarů kolem sebe.
Neméně důležité je udržení pozornosti při činnosti. Společně se věnujte kreativnímu tvoření z papíru, zbytků vlny, látek a dalších materiálů. Nechejte dítě pracovat samostatně a jen tak po očku sledujte, jak si počíná, jak dokáže vyslechnout vaše rady a návod, jak je trpělivé při práci. Máte-li zahrádku, svěřte dítěti jednoduché práce jako je okopávání, zalévání a pletí.
I obyčejná procházka na čerstvém vzduchu má velký význam při přípravě na školu. Pozorujte spolu s dítětem okolí, bavte se společně o tom, co kolem sebe vidíte (např. letící ptáky, vodu v řece…). Nechte dítě tvořit věty, souvětí, vzájemně si pokládejte otázky a rozvíjejte komunikaci.
Doma může předškolák vykonávat jednoduché práce, uklízet si pokoj, v kuchyni prostírat na stůl, pomáhat při vaření či mytí (úklidu) nádobí. Budete-li dítě po očku sledovat, pak si lépe odpovíte na další otázky:
Dokáže u práce sedět soustředěně až do konce nebo stále někam odbíhá?
Nechá se vyrušit každým zvukem nebo ho tvoření úplně pohltí?
Dovede dílo až do konce nebo neustále vyžaduje pomoc?
Pracuje s klidem nebo se vzteká a hází materiálem kolem sebe?
Odpovědi na tyto otázky vám mohou pomoci v rozhodování, jestli dítě může nastoupit do 1. třídy, nebo bude lepší požádat o odklad. Pokud si stále nejste jistí, můžete kontaktovat Mgr. Yvonu Kardošovou na e-mailu: yvona.kardosova@zspohorelice.cz
Mgr. Hana Konečná
Jak můžete pomoci svému dítěti před nástupem do ZŠ – materiál Národního pedagogického institutu ČR