Výuka dějepisu v 8. ročníku

ledna 31, 2017

Žáci 8. tříd momentálně mají za sebou první pololetí výuky dějepisu. V hodinách využíváme interaktivní tabuli, díky které je výuka pestřejší a zajímavější, výklad tak může být doplněn o názorné obrázky a videa. Učebnice, která je také propojena s interaktivní tabulí, je zásobárnou množství křížovek, doplňovaček a jiných zábavných úkolů. To vše slouží k tomu, že dějepis přestává být snůškou pouhých letopočtů a faktů. Zvlášť v dnešní době, kdy není příliš složité si tato konkrétní fakta kdekoliv vyhledat, by se měl klást důraz spíše na to, aby je žáci uměli vyhodnotit, vytřídit a orientovat se v nich. To, že umí přemýšlet, hledat souvislosti, vyvozovat důležité informace, si měli prověřit právě při psaní referátu, jehož důležitou součástí bylo vlastní zhodnocení a vyjádření vlastního názoru na vybranou problematiku.

A co si tedy naši žáci myslí o…?

Můj názor na bitvu u Borodina je takový, že Napoleon byl moc přesvědčený, že vyhraje, ale Rusové ho převezli. Po cestě mu docházely potraviny a munice. Napoleon navíc nepočítal s tím, že bude v Rusku taková zima. (Kratochvíl V.)

Napoleonovi si myslím, že byl geniální vojevůdce, který doplatil na své světovládné ambice. (Horáková M.)

Napoleon byl dobrý velitel, ale tah do Moskvy podle mě byl na nic, akorát tam vyhladověli vojáci. Také jsem se dozvěděla, že bitva u Borodina byla nejkrvavější napoleonskou bitvou. (Svobodová L.)

Empírový sloh se mi velmi líbí a to zejména proto, že je jednoduchý a v jednoduchosti je krása. Z českých klasicistních staveb se mi nejvíce líbí zámek Kačina. (Krejčí K.)

Podle mě patří ruchadlo mezi důležité české vynálezy, i když nebylo tak dokonalé a nemělo univerzální využití. Přesto to byl významný vynález, protože usnadňoval práci hospodářům na poli a šetřil jim čas, důsledkem toho mohli vypěstovat více potravin, kterých v té době byl nedostatek. Je zajímavé, že spojením některých částí různých pluhů, upravením radlice vznikl důležitý nástroj pro tehdejší zemědělce. Líbilo se mi také, že se na vynálezu ruchadla podíleli lidé dvou různých profesí a navzájem se doplňovali. Naopak se mi nelíbilo, že se našli lidé, kteří bratrancům Veverkovým chtěli jejich vynález ukrást a vydělat na něm, i když věděli, že jej bratranci dávali k dispozici každému, kdo si o něj požádal. (Kříž J.)

Parní stroj byl inovační vynález. I když neměl velkou účinnost, byl to stroj, který uměl převést uhlí a vodu na pohybovou sílu. (Langer R.)

K. H. Borovský byl silný člověk, který se nebál říct nahlas svůj názor, i když byl za to dost kritizován. Měl těžký život. Zatím jsem se s jeho literární tvorbou nesetkala, ale láká mě jeho báseň Král Lávra. (Urbancová T.)

Je těžké udělat si názor na kritika režimu K. H. Borovského a na jeho utrpení, když ho režim sice pošle do vyhnanství, ale současně mu tentýž režim platí čtyřnásobek ročního učitelského platu. (Musilová E.)

Na částce 1 milión zlatých můžeme vidět, jak bylo Národní divadlo pro Čechy cenné. Byla to pro divadlo obrovská pomoc. (Dubský J.)

Podle mě byl František Palacký pro české dějiny velmi důležitý. Navíc měl velmi zajímavý život. Obdivuji, že uměl mluvit 11 jazyky, byl dost nadaný a asi chytrý. Myslím si, že přezdívka „ Otec národa“ je zasloužená. (Vild D.)

František Palacký zavedl moderní český dějepis, za což jsem rád, jelikož dějepis je jeden z mých oblíbených předmětů. (Mlčoch O.)

Budova Národního divadla se mi nejvíce líbila večer, když byla celá osvětlená. Na žádném představení jsem však nebyla, jen jsem kolem budovy procházela, ale podle fotek vypadá krásně i zevnitř. Do budoucna bych se tam určitě chtěla jít podívat. (Polzerová S.)

Národním muzeu jsem ještě nebyl, ale připadá mi, že je to velmi komplexní a nádherné muzeum. (Holý V.)

Národní muzeum se mi líbí, nikdy jsem v něm však nebyla, tak můžu soudit pouze podle fotek. Zaujala mě výstava živočichů, až pojedu do Prahy, půjdu se tam podívat. (Vašíčková S.)

Dětské práce v 18. – 19. stol. byly strašné, za tak malou mzdu bych nepracoval, raději bych utekl a živil se krádeží. (Kučera Z.)

Dětské práce jsou pro dnešní svět nepřijatelné. Kdybych byla na místě těch dětí, připadalo by mi to nespravedlivé. Tak levná pracovní síla byl dobrý tah pro podnikatele. (Novotná N.)

Zaměstnávání dětí se nedělo jen v minulosti, ale děje se to pořád, třeba v málo rozvojových zemích. (Schönbaumová S.)

Romantismus se mi celkem líbí, protože si svět nepřikrášluje. Také se mi líbí jeho architektura, hlavně parky. Máchův Máj mě zaujal zase tím, jak autor popisuje prostředí a přírodu. Novogotické hrady jsou překrásné a několik jsem jich už navštívila. (Dubšová T.)

Česká hymna se mi líbí, především pak první sloka, protože popisuje různorodost krajiny naší vlasti, a myslím, že právě proto byla tato píseň zvolena naší hymnou. Píseň zní velice majestátně a dobře reprezentuje Českou republiku. (Husák T.)

Díky národnímu obrození mluvíme česky a jsme stát, jakým jsme. (Čížková J.)

Tamara Novosáková

Už je to tady … vysvědčení!!!Naše dějepisná naděje
Rychlý kontakt

e-mail ředitelna: reditelna@zspohorelice.cz

tel. ředitel: +420 519 424 564

družina: +420 519 424 263

jídelna: +420 519 424 262

Objevte možnosti, které naše škola nabízí Vašim dětem

Zobrazit kroužky a projekty