Předměty vypráví svůj příběh – dějepisný projekt

Červen 21, 2017

Staré nůžky, psací stroj, hmoždíř, dýmka se zbytky tabáku, fotoaparát, motorka pod plachtou, na níž již dlouho nikdo nejezdí? Zdánlivě nepotřebné, možná již nefunkční věci, které by mnozí z nás již dávno vyhodili do smetí nebo do šrotu. Naštěstí se tomu tak nestalo, a žáci 8. ročníků, kteří se zapojili do projektu, ve kterém příběhy vypráví svůj příběh, mohli opět těmto věcem vdechnout život. Více jak měsíc pátrali ve svých domovech (nejčastěji u prarodičů, příbuzných, na starých půdách) po nějakém zajímavém starém předmětu. Poté je však čekal ještě těžší úkol, museli zjistit, jaké tajemství v sobě tyto věci ukrývají. Mnozí, dle vlastních slov, byli opravdu překvapeni, o jakých životních osudech svých předků se dozvěděli. Mezi předky se najednou objevil prezidentem oceněný partyzán, skvělý malíř přátelící se se Zdeňkem Burianem, stavitel ropných rafinérií v Sýrii. Neméně zajímavé příběhy přinesly i obyčejné věci jako staré nářadí z dědečkovy dílny, dřevěný povoz vystavený na zahradě, mlátička na obilí či sekačka kopřiv. Je v nich ukryta každodenní dřina, sny za lepším živobytím, radosti i strasti, se kterými se museli jejich vlastníci vyrovnat. Mnohé šperky, nádoby, obrazy pak jsou připomínkou konkrétní osoby. Různé dokumenty, dekrety, vojenské knížky jsou zase vynikajícími písemnými prameny dokládající naše dějiny. Spektrum předmětů bylo opravdu široké (od mincí, známek a odznaků až po nábytek a auto).

V neposlední řadě bych chtěla upozornit na práci Jana Kříže z 8. C, jež splňovala parametry dějepisného semináře na gymnáziu. Součástí referátu vysoké úrovně byl i překlad švabachu a přepis prababiččiny žádosti o navrácení občanství.

Spousta z výše jmenovaných (i nejmenovaných) věcí sice nemá příliš vysokou materiální hodnotu, ovšem ta duchovní je mnohdy zcela větší a důležitější. Doufám, že to je to, co si žáci díky své práci na referátu uvědomili, a že pro ně měla větší smysl, než běžné stahování z internetu. Jsem ráda, že i přes počáteční protesty se do projektu zapojili téměř všichni osmáci a že se popasovali s nelehkým úkolem.

Nakonec bych chtěla poděkovat všem, kteří svým dětem s tématem pomohli a věnovali jim svůj čas. Myslím, že řada prací byla pro všechny (včetně mě) přínosem, inspirací i zdrojem nových poznatků.

Tamara Novosáková

Výlet 3.A a 3.C očima dětíVlastivědná exkurze do Brna
Rychlý kontakt

e-mail ředitelna: reditelna@zspohorelice.cz

tel. ředitel: +420 519 424 564

družina: +420 519 424 263

jídelna: +420 519 424 262

Objevte možnosti, které naše škola nabízí Vašim dětem

Zobrazit kroužky a projekty